Teraz jest 24 lis 2024, 02:19

Strefa czasowa: UTC + 2


Regulamin działu


Kliknij, aby przejrzeć regulamin



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 mar 2010, 12:29 
Offline

Dołączył(a): 2 mar 2010, 14:20
Posty: 12
Pełna nazwa to Image-Space Horizon-Based Ambient Occlusion ale zdarza sie ze rozne firmy mają na to własną nazwę

a tutaj macie małą prezentację wraz z wieloma wyjasnieniami matematycznymi (dla jajogłowych raczej ;-) )

Siggraph 2008: HBAO: Horizon-Based Ambient Occlusion

Ale żeby nie zanudzać napiszę po prostu ze jest to graficzny bajer polegający na automatycznym zaciemnianiu powierzchni obiektów w zagłębieniach, czyli jesli mamy 2 sciany i one stykają sie pod jakims kątem to algorytm będzie je cieniował w miejscu gdzie sie stykają w kierunku krawędzi styku. Nie jest to zaden algorytm oswietlający choc moze sparawiac takie wrazenie (tak jak np global illumination) to jest tylko bajer cieniujący (mozna go uzywac rownolegle z innymi technikami).


Parę obrazków bez tekstur żeby dobrze pokazać efekt:


Obrazek

Obrazek



Ten efekt jest prawie niewidoczny na otwartym terenie, bardziej go widac z małej odległosci (np gdy jestesmy w budynku) ponizej parę porównań:




http://img229.yfrog.com/img229/7734/hbao12.png

http://img707.yfrog.com/img707/2410/hbao11.png

http://img268.yfrog.com/img268/9527/hbao14.png

http://img96.yfrog.com/img96/425/hbao13.png



Nie mylcie HBAO z cieniami robionymi za pomocą shadow map, to jest dodatkowy efekt, nawet jesli wyłączymy HBAO to obiekty i tak rzucają cienie na siebie same , popatrzcie na ponizsze linki (zwróccie uwagę na skrzynie po prawej stronie, to zaciemnienia na krawędziach to nie jest HBAO tylko shadow mapa to inny bajer)



http://img268.yfrog.com/img268/6594/hbao3.png
http://img229.yfrog.com/img229/2044/hbao4.png

edit: usunięte podglądy do duzych obrazków


Podsumowując: HBAO widac najlepiej z bardzo bliskiej odległosci np w pomieszczeniach (porównanie ponizej)



HBAO - ON


http://images37.fotosik.pl/264/a9929d54e4238ea7.jpg

HBAO - OFF

http://images40.fotosik.pl/265/e9c2aaefa26a6e58.jpg

Na otwartych przestrzeniach jest to prawie nie do zauwazenia i nie ma co tracic tych paru klatek w multi dla tego efektu

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 9 mar 2010, 13:14 
Offline

Dołączył(a): 30 sty 2010, 02:43
Posty: 37
Cytuj:
Na otwartych przestrzeniach jest to prawie nie do zauwazenia i nie ma co tracic tych paru klatek w multi dla tego efektu

male sprostowanie. nie wiem, jak w retailu, ale w becie tracilo sie nawet kilkadziesiat klatek.
roznica jest widoczna, ale zdecydowanie nie warto.

fajnie opisane btw ;p

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 9 mar 2010, 14:15 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2006, 15:31
Posty: 92
Lokalizacja: Rzeszów
Świetnie opisane. Plusior za temat!

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 9 mar 2010, 21:13 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2010, 21:46
Posty: 11
Ja mam włączone wszystko na maksa i gra chodzi płynnie. Dzięki za opis tej funkcji, bo nie wiedziałem co to jest :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 gru 2013, 23:37 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 gru 2005, 14:58
Posty: 449
Lokalizacja: Żychlin
Jest jeszcze HBAO+, o którym warto wspomnieć i poczytać, jeśli ktoś ma ochotę. Może dla trybu gry wieloosobowej jest to zbędny bajer, tym niemniej fajna opcja.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa: UTC + 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL