Ziemniaczek napisał(a):
Comanche są nadal na służbie ale buduje się ich mniej ponieważ są unowocześniane. Co do awarji nie ma mowy wszystkie podzespoły są dublowane tak że jeden pada drugi przejmuje funkcje a nawet jeżeli padną dwa Komputer pokładowy (który o wiele przewysza mocą obliczeniową nasze kompy domowe) wprowadzi korekty do
Nieprawda... nie wszystkie systemy ma zdublowane

Kamowy biją Comancha na głowę - mają zdublowane nawet wirniki główne... i to od lat
Jeszcze należało by wspomnieć o Efekcie Bliskości Ziemi, bo niestety pewna ilość powietrza jest odpychana w dół.
Autorotacji i paru innych sprawach, jak np. podwójne wirniki, jak w Kamowach, itd...
Ciekawostki.
Znany Huey, ma tak dużą inercję własną wirnika, że wyszkolony pilot, jest w stanie, po rozpędzeniu wirnika do maksymalnych obrotów, wyłączyć silnik, i regulując tylko skok łopat, wystartować na małą wysokość, obrócić śmigłowiec o 180 stopni i bezpiecznie wylądować...
Największym śmigłowcem świata jest radziecki Mi-26.
Obecnie jest jednym z najlepszych towarów eksportowych dzisiejszej Rosji. Jego potworna pojemność bije na głowy wszystkie maszyny zachodnie, a jego udźwig czyni z niego najlepszy dźwig powietrzny na świecie,
Najmniejszym śmigłowcem świta jest chińska Xinhua - ma 18 mm długości, 5 mm wysokości i 3 mm szerokości. Wg. konstruktorów na lądowanie potrzebuje lotniska wielkości dwóch orzeszków ziemnych.