Teraz jest 19 kwi 2024, 10:45

Strefa czasowa: UTC + 2


Regulamin działu


Kliknij, aby przejrzeć regulamin



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 kwi 2008, 20:59 
Offline

Dołączył(a): 11 sie 2006, 20:40
Posty: 243
Ludzie ludzie przestancie ********* od rzeczy... Wyspa Ty jako szycha w PR: PP powinieneś mieć jakąś tam wiedze...
Takie małe porównanie ciągów(wraz z trwałościa i resursami z pamięci):

Wyspa napisał(a):
Offtopujecie i powinienem tępić ale... cóż powiem też coś od siebie może już gdzieś o tym wspominałem (a może na pewno) ale Amerykanie się przechwalają jak nigdy ot choćby oglądając program o Apachu... chwalą się tam systemem celowania działkiem zintegrowanym z hełmem pilota... i to jeszcze sugerują iż to taki jedyny system podczas gdy mój ojciec były technik lotniczy jeszcze kiedy służył za komuny pamięta iż ruscy też takie coś mieli tylko po prostu nie wsadzali tego do wszystkich mi 24... zresztą ja zawsze uważam iż zawierzając na kwestie inżynieryjne Rosjanie mają sprzęt o niebo lepszy a elektronika... cóż owszem są w tyle ale chodzi o to iż ją zawsze można wymienić a głębsze ingerowanie w konstrukcje za to wiąże się praktycznie z projektowaniem nowego samolotu... I jeszcze jeden fakt świadczący o wyższości konstrukcji rosyjskich (w tym wypadku silników) niektóre Ruskie maszyny posiadają ciąg przekraczający masę własną maszyny... choćby różne wersje Su. Natomiast silniki amerykańskie są dużo słabsze i praktycznie żaden samolot nie ma ciągu większego od własnej masy (dlatego np nie mogą wykonać tzw "cobry" nie mówiąc o tym jakie też wtedy działają przeciążenia) próbują to naprawiać elektroniką czy choćby silnikami o zmiennym kierunku strumienia ale prawda taka iż pod tym względem do Rosjan im dlatego a... Rosjanie mogą to samo co oni (bo technologie mają tyle że nie w powszechnym użytku)... to tylko kwestia pieniędzy a z tym im dalej od upadku ZSRR tym mniejsze problemy finansowe Rosji... (zresztą jak wiadomo ostatnio niezłe pieniądze pakują w zbrojeniówkę... i produkują ostatnio najnowsze wersje swojego sprzętu... choćby ruszyła masowa produkcja czołgu T-90).


F100-PW-229 (ciąg 79,13 kN, z dopalaniem 128,91 kN) resurs 4000h remont generalny co 2000h... Więcej niż waga samolotu niemal 2x. Ofc mowa o pustym f-16 a taki nie poleci. Z w połowie pełnymi wewnętrznymi zbiornikami paliwa ciąg przewyższa mase startowa maszyny.
F-110-GE-400 (124,5kn z dopalaniem) Liczymy x2 bo f-14. Czyli z paliwem nadal więcej niż masa startowa...Resurs 3000h remont co 1500h...
Resursy powyższych mozna trochę przedłużyć ale trzeba zainwestować.

RD-33(50.0 kN i 81.3kN z dopalaniem) No z paliwkiem do nieco więcej niz połowa więcej ciągu w migaczu-29 mamy. resurs 1200h remont co 400h chyba że się obchodzimy z nim jak z jajkiem to troche więcej. No i dym...
Al-31F (ciąg 75,53 kN, 122,58 kN z dopaleniem) resurs 2400h remont co 800h. Su-27 Bez uzbrojenia więcej niż samolot z prawie pełnymi zbiornikami.
Al-31FP ( 131kN z dopalaniem i ~80kN bez) 3000h remont co 1000h dysze wymieniane co 500h. Co do mas podobnie jak z su-27. Z tym że musimy nalac troche mniej paliwa.


Teraz praca domowa.
Jaki kraj pochodzenia ma wiekszość elektroniki na nowych ruskich maszynach(czołgów się to też tyczy)?? Jakich dwóch państw widać tam spory wpływ?? Z tymże to mniejsze to głównie eksport.
Jaki amerykanskiej konstrukcji samolot, co jest w czynnej służbie w jednostce liniowej, ma wektorowany ciąg??

Z tymi Mi-24 to chodzi ci o wersje W i D oraz wariacje na ich temat??


Ostatnio edytowano 14 kwi 2008, 21:41 przez sroczka, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 kwi 2008, 21:36 
Offline

Dołączył(a): 23 lip 2005, 23:16
Posty: 120
Lokalizacja: Holandia
Wszystko pieknie,lacznie z wyzwaniem "pracy domowej" tylko jakie to moze miec przelozenie na odwzorowanie w grze?
Ogolnikami czy ogolnosciami mozna sie posluzyc,a Twomi resursami?
Co da aptekarska dokladnosc ze scislymi danymi jak tego nie przetransponujesz, sztuka dla sztuki.
Chybiony pokaz.

kweistia : jakie jest rzeczywiste pole manewru dla zmian w mechanice gry ? Czyli "co mozna" ?


Ostatnio edytowano 14 kwi 2008, 21:45 przez hortak, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 kwi 2008, 21:39 
Offline

Dołączył(a): 11 sie 2006, 20:40
Posty: 243
Ja tu tylko prostuje głupoty, nie pierwszy raz zresztą... Aż sie boję co z tej naszej frakcji wyjdzie jak członkowie teamu takimi kwiatkami sypią...

Edit: Nastepny kwiatek i nexte poemat.....
hortak napisał(a):
Latwo zauwazyc ze kiedy tylko ktos sie jakos zorganizuje,zastanowi i pomysli oraz co wazne bedzie chcal to okazuje sie ze ta cud technika psu na bude i Amerykanie zaczynaja nerwowo nawalac do dzieci,cywilnych pojazdow,kobiet...cholernie nerwowi sie robia.
Dlaczego? A dlatego ze nagle cel nie chce sie dac zabic za nacisnieciem guzika i skutecznie sie odgryza.
Mit wesolych chlopakow i herosow peka z trzaskiem i wracaja w trumnach.

Człowieku... Nigdy nikt do ciebie nie strzelał. Do mnie też nie. Dopóki to nie nastąpi nie wiesz jak się zachowasz, przypuszczam że podobnie. W Afganistanie, Iraku czy Somali nieraz dzieciaki biegają z kałachami czy kobiety albo są używani jako żywe tarcze. Poza tym żołnierz też człowiek, normalny, boi się nie chce ryzykować zycia podwładnych. Zdarzają się rozmaite błędy. Poza tym nieraz trudno rozpoznać kto jest kto.
hortak napisał(a):
Jest jedna wyjatkowa i dosc znamienna sytuacja pokazujaca wyzszosc czlowieka i jego woli nad technika : Falklandy.
Kiedy Argrntynczycy mieli wole walki i potrzebny sprzet (choc na jeden wypad) to sprali dupe Brytyjczykom ino gwizdalo.
Tak naprawde i praktycznie wszedzie gdzie sie Amerykanie pojawili nikt nie chcial z nimi walczyc,przeciw nim stawaly oddzialy niedozywione,zastraszone i zdezorentowane,bez woli walki.

Tez podałeś niezły przykład... Kto komu sprał dupe to se poczytaj. Sporo brytyjskich strat wynikało z tego że RAF operował z lotniskowców, ucząc się w drodze na Falklandy.
http://www.militarium.net/viewart.php?aid=264

hortak napisał(a):
Dobrym przykladem jest slawny Wietnam : tam chcieli walczyc, mimo gorszego sprzetu i to przy strasznej przewadze, i co?
To samo dzialo sie w powietrzu kiedy za sterami migow siedli Ruscy, trzepali wszystko co latalo,a Amerykanie juz na starcie ciagneli za soba smuge moczu.

Toś podał przykład...
Sprawdź jaką skuteczność miały wtedy amerykańskie rakiety i kiedy Phantomy dostały działka??
Jakie zasady strzelania do samolotów mieli amerykanie??
Poza tym tam doszedł cokolwiek nowy czynnik SA-2...
hortak napisał(a):
A nieodlegly w czasie przyklad w bylej Jugoslawi i stracenie "niestracalnych niewidzialnych f117" ? Amerykanska lyzka na to : niemozliwe :D

Jednego. Dzięki pomocy rosjan i przez niedbalstwo bo latali tą samą trasą. Poza tym one nie są niewidzialne tylko trudnowykrywalne. A to jest dość spora różnica.
hortak napisał(a):
I tak mozna jeszcze sypac przykladami do oporu.
No ale jak Amerykanin mowi ze ma najlepszy sprzet to...mowi.

I w wielu przypadkach mają, albo jeden z najlepszych. Tylko jest jeszcze problem czynnika ludzkiego, odpowiednio wyszkolony nawet na gorszym sprzęcie jest bardzo groźny. Poza tym wiele zależy od danje sytuacji.


Ostatnio edytowano 14 kwi 2008, 21:59 przez sroczka, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 kwi 2008, 21:48 
Offline

Dołączył(a): 23 lip 2005, 23:16
Posty: 120
Lokalizacja: Holandia
Rozumiem i nawet szkoda ; spora wiedza sobie a gra sobie.
Ciekawe na ile to mozna zmienic (stad moje powyzsze pytanie).


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 kwi 2008, 22:19 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 mar 2007, 09:05
Posty: 339
Lokalizacja: Olsztyn
"tak......... jak ja kocham "Polską" mentalność :P " -sarkazm dla nieinteligentnych:P

Cytuj:
kweistia : jakie jest rzeczywiste pole manewru dla zmian w mechanice gry ? Czyli "co mozna" ?

coś w tym jest.... gra a "real" to 2 różne rzeczy :(

model super :)
{Jak chcecie robić tyle samolotów itp to sie do arma(lub ofp) przerzućcie :p}

a i skończcie tą licytacje na kwiatki,historyjki, fakty ,pomiary.....
bo żal słów...każdy ma trochę racji... ale nie w pełni......
Prawie jak POLITYKA :p te wasze targi o to kto jest K.U.L. a kto sie myli ...

P.S. Team PR PP Ruszyć 4 litery bo sie już doczekać tej frakcji nie mogę!!! :oops: sorki chce się po prostu z berylkiem polatać :P

_________________
Obrazek
"Nobody asks to be a hero, it just sometimes turns out that way"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 kwi 2008, 22:41 
Offline
Moderator forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2007, 12:59
Posty: 913
Lokalizacja: Świnoujście
hortak napisał(a):
jakie jest rzeczywiste pole manewru dla zmian w mechanice gry ? Czyli "co mozna" ?


Niech Pan Gapis przemówi po raz kolejny :mrgreen:

Gapis napisał(a):
To nie mod, to polska armia do Modu Project reality


Innymi słowy Team Polish Project nie ma wpływu na mechanikę gry (a ściślej mówiąc, na mechanikę moda). Mechanikę gry ustala Team Project Reality i to do nich (poprzez ich forum) możesz kierować swoje sugestie w sprawie zmian w mechanice.

_________________
Obrazek
REKRUTACJA OTWARTA


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 kwi 2008, 22:47 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2005, 22:30
Posty: 258
Lokalizacja: Warszawa
Powiem krótko po przeczytaniu wszystkich postów, assimetral balance to jest jedno z najlepszych balansów, np tak jak w starcrafcie, jak Partyzancie mają mieć gorszy sprzęt to ma być ich 10x tyle mają mieć lepsze kryjówki itp :-)

A propo USA vs Rosja, sorki ale tych państw nie ma co technologicznie porównywać (osobiście nie lubie USA ale taka jest prawda) Patrzcie na budżet obu państw a teraz USA inwestuje grube miliardy na lasery, działa gausa i inne pierdoły...

A jeśli chodzi o szkolenie to USA ma jedno z najlepszych (symulatory itd) Ale wiadomo najlepsze ćwiczenia są w praktyce, ale niby czemu Rosjanie mieli by być pod tym względem lepsi?

_________________
Światełko w tunelu — to reflektory nadjeżdżającego pociągu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 kwi 2008, 23:17 
Offline

Dołączył(a): 23 lip 2005, 23:16
Posty: 120
Lokalizacja: Holandia
Czyli jak rozumiem tamten zespol tworzy zmieniony "szkielet mechniczny",a na to mozna nalozyc swoj dzwiek i skore.
I tym samym wszedzie dziala tak samo,ale inaczej brzdaka i wyglada.
Tak mam to rozumiec?
To moze Gapis mnie oswieci,bo jestem ciekaw na ile mozna wejsc bezposrednio (w calosc,nie tylko w szkielety)a na ile daje sie obejsc skryptami.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 kwi 2008, 23:30 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 mar 2003, 14:02
Posty: 827
Lokalizacja: Oleśnica
sroczka napisał(a):
Ludzie ludzie przestancie *********ć od rzeczy... Wyspa Ty jako szycha w PR: PP powinieneś mieć jakąś tam wiedze...
Takie małe porównanie ciągów(wraz z trwałościa i resursami z pamięci):

F100-PW-229 (ciąg 79,13 kN, z dopalaniem 128,91 kN) resurs 4000h remont generalny co 2000h... Więcej niż waga samolotu niemal 2x. Ofc mowa o pustym f-16 a taki nie poleci. Z w połowie pełnymi wewnętrznymi zbiornikami paliwa ciąg przewyższa mase startowa maszyny.
F-110-GE-400 (124,5kn z dopalaniem) Liczymy x2 bo f-14. Czyli z paliwem nadal więcej niż masa startowa...Resurs 3000h remont co 1500h...
Resursy powyższych mozna trochę przedłużyć ale trzeba zainwestować.

RD-33(50.0 kN i 81.3kN z dopalaniem) No z paliwkiem do nieco więcej niz połowa więcej ciągu w migaczu-29 mamy. resurs 1200h remont co 400h chyba że się obchodzimy z nim jak z jajkiem to troche więcej. No i dym...
Al-31F (ciąg 75,53 kN, 122,58 kN z dopaleniem) resurs 2400h remont co 800h. Su-27 Bez uzbrojenia więcej niż samolot z prawie pełnymi zbiornikami.
Al-31FP ( 131kN z dopalaniem i ~80kN bez) 3000h remont co 1000h dysze wymieniane co 500h. Co do mas podobnie jak z su-27. Z tym że musimy nalac troche mniej paliwa.


Teraz praca domowa.
Jaki kraj pochodzenia ma wiekszość elektroniki na nowych ruskich maszynach(czołgów się to też tyczy)?? Jakich dwóch państw widać tam spory wpływ?? Z tymże to mniejsze to głównie eksport.
Jaki amerykanskiej konstrukcji samolot, co jest w czynnej służbie w jednostce liniowej, ma wektorowany ciąg??

Z tymi Mi-24 to chodzi ci o wersje W i D oraz wariacje na ich temat??


Ja nigdy nie twierdziłem iż jestem ekspertem od broni po prostu wyrażam swoje zdanie i większość danych posiadam dość ogólnych i mało precyzyjnych ale przyjrzyjmy się chwilkę...

Dane dla F 16
Stosunek masy do ciągu: F100: 0.898, F110: 1.095
Prędkość wznoszenia:50,000 ft/min (254 m/s)
Masy
Pusty: 18,200 lb (8,270 kg)
Załadowany: 26,500 lb (12,000 kg)
Maksymalna: 42,300 lb (19,200 kg)

Dane dla MIg 29
Stosunek masy do ciągu: 1.13
Prędkość wznoszenia: 65,000 ft/min (330 m/s)
Masy
Pusty: 11,000 kg (24,250 lb)
Załadowany: 16,800 kg (37,000 lb)
Maxymalna: 21,000 kg (46,300 lb)

Widzisz porównania silników ładnie wyglądają na papierze ale liczy się całość konstrukcji a ta... jest po prostu lepsza (mówię iż pomijam awionikę wraz z całym elektronicznym syfem)

Jeszce parę ciekawych wykresów:
Obrazek

Mógłbym jeszcze poszukać coś na temat Su ale szczerze jestem za leniwy... zresztą chcesz prowadzić takie dyskujsje zaproponuje założenie tematu w Hyde Park'u aby tu nie Off Topować.

Wracając do projektu jak mówił Ragni ingerencja w silnik moda nie należy do nas... z prośbami odnośnie zmian fizyki/balistyki itp prosimy się kierować do Dev PR. I jeszcze do sroczki jeżeli boisz się iż mój brak znajomości militariów (które sam potwierdzam... jest pobieżne) może przyczynić się do skaszanienia ( :wink: ) PR: PP nie masz się o co martwić... my tworzymy modele/animacje itp... za balistykę i inne właściwości odpowiedzialni są Dev, pozatym ja osobiście zajmuje się organizacją projektu a swoje łapy co najwyżej pcham do tekstur...
I sprostuje domysły... wszystko nie działa tak samo (choćby balistyka broni która dla każdego modelu jest oparta na prawdziwcyh własnościach danej broni jak BC, velocity, rate of fire) ale nie my się tym zajmujemy (za to dostarczamy danych o naszym sprzęcie Dev'om)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 kwi 2008, 00:00 
Offline

Dołączył(a): 23 lip 2005, 23:16
Posty: 120
Lokalizacja: Holandia
Rozumiem,a wiesz jak to wyglada od strony programowej (chce sie zorientowac) ?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 kwi 2008, 02:52 
Offline
Moderator forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2007, 12:59
Posty: 913
Lokalizacja: Świnoujście
hortak napisał(a):
Rozumiem,a wiesz jak to wyglada od strony programowej (chce sie zorientowac) ?


Może od początku. "Szkieletem" jest engine gry Battlefield 2. Ekipa od project reality stworzyła modyfikację tej gry (mod) i ciągle ją rozwija (tą modyfikację). Mod składa się m.in. z map, obiektów, dźwięków i różnych plików konfiguracyjnych dla pythona (język programowania) którego używa gra (engine BF2). Moderzy nie mogą (legalnie) ingerować w sam engine gry, mogą jedynie modyfikować niektóre elementy i ich atrybuty (obiekty, mapy, animacje, tekstury, dźwięki, menu, fizykę gry i kilka innych rzeczy) poprzez pythona w ramach narzuconych przez engine gry.
Ciekawostka: dla engine'u BF2 sam BF2 też jest modem :mrgreen:

Nie spodziewaj się że ktoś wyłoży tobie jak od strony programowej dokładnie jak wygląda mod i jak jest zbudowany, tego byłoby po prostu zbyt dużo. Jeśli interesuje cię bardziej szczegółowy opis to poszukaj na necie albo zakup BF2, ściągnij PR i sam zobacz jak to wygląda od strony programowej 8)

PS. Tylko mnie nie cytujcie, nie jestem programistą :lol:

Życzę miłego dnia, koniec offtopu z mojej strony.

_________________
Obrazek
REKRUTACJA OTWARTA


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 kwi 2008, 08:19 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2005, 22:30
Posty: 258
Lokalizacja: Warszawa
A może porównajmy teraz F-22 i MIga-29 >;-)

Btw F-16 jest z 1976 a MIg z 1983 (wiem że były ulepszane ale całej konstrukcji nie da się zmienić, najmniej da się chyba wpłynąc na manewrowość, czyli Mig był pewnie odpowiedzią na F-16, a teraz mamy odpowiedź na MIG-29 w postaci F-22...

_________________
Światełko w tunelu — to reflektory nadjeżdżającego pociągu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 kwi 2008, 17:00 
Offline

Dołączył(a): 11 sie 2006, 20:40
Posty: 243
DARK KNIGHT,
nie myl F-16A/B z C/D bo to jest różnica. Dla laika oczywiście niemal żadna ale duzo znacząca. I podałes daty rozpoczęcia produkcji nie oblotu.Bo o ile od oblotu do produkcji f-16 minęło 2 lata to w przypadku miga-29 było to 6. Kiedy produkowano f-16 block bodaj 10 i przymierzano sie do block-15(który jest tak gitny że po modernizacjach objeżdża najnowsze migi-29)
I f-22 to nie jest odpowiedź na mig-29 raczej miała byc odpowiedź na mig1.44 i następca f-15 ale wyszło jak wyszło...
ZSRR się rozpadło i mig 1.44 został skasowany a f-22 okrojony do 1/4 planowanych zakupów...

Wyspa, pomieszałeś dane i to mocno. Poszczególne blocki f-16 sie bardzo róznią. Np. f-16 bl-52+ ma wznoszenie 355m/s a maksymalny praktyczny udźwig 21,700kg izraelczycy po lekkich modeyfikacjach pakuja na nie 22,5tony. W tym do 10ton podwieszeń... Jak się to ma do Miga co bierze góra 4 tony podwieszeń??
A ten wykresik ma się nijak do manewrowości obu samolotów bo mig-29 wytrzymuje do góra 9g, natomiast f-16 bl52 10,3g. Oczywiście czasami te wartości sa przekraczane ale przy niewielkiej wadze podwieszeń i mają zły wpływ na konstrukcje samolotu.
Oczywiście mig-29 jest trwalszy ale ma resurs 4000h przy 8000h f-16, oczywiście oba remontowane i konserwowane jak należy... Pomijając fakt braku fly by wire automatycznych klap i trymów, ilośc węzłów uzbrojenia, zasięg czy też widoczność na tle nieba to mig-29 może być lepszą konstrukcją i bardziej manewrową na niektórych zakresach prędkości i wysokości od f-16, oczywiście dla f-16 zachodzi podobna prawidłowości.

Ja tu tylko prostuje co niektóre wypowiedzi. Pojawia się jakiś babol to Ja go prostuję, i tyle. Nie róbcie ich to nie będę poruszał tych tematów. Zawsze modzi moga wydzielić te posty do innego tematu czy mi je usunąc.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 maja 2008, 22:50 
Offline

Dołączył(a): 1 lut 2007, 14:12
Posty: 297
Lokalizacja: Zaskoczeń
A Mig-29 to jest głównie myśliwiec przewagi powietrznej, podczas gdy F-16 jest to myśliwsko-szturmowy (stąd większy udźwig f-ki, ale mniejsza prędkość i zwrotność). Dlatego porównywanie tych dwóch maszyn jest cokolwiek lekko chybione.

Pozdrawiam

(jestem niewyspany i nie będę pisał więcej :P)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 17 maja 2008, 22:05 
Offline

Dołączył(a): 11 sie 2006, 20:40
Posty: 243
Co?? Według nomenklatury radzieckiej lekki myśliwiec frontowy. Takie uzupełnienie Su-27 jak f-16 uzupełnia f-15. Choć przewagę powietrzną też wywalcza tak samo jak f-16. Zresztą ten wozidłem dla bomb stał się po wejściu do służby.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL