Spis treści:
1. O tym poradniku
-
1.1 Wstęp (Dlaczego miałbym to robić?)
-
1.2 Potrzebne oprogramowanie
2. Rzeczy które powinieneś wiedzieć zanim zaczniesz
-
2.1 Wartości Zmienne
-
2.2 Manipulowanie czcionkami
3. Lokalizacja i otwarcie pliku
-
3.1 Lokalizacja i otwarcie pliku
4. Edycja pliku
-
4.1 Wstęp
-
4.2 TK
-
4.3 Punkty Ujemne
-
4.4 Bonusy
-
4.5 Nazwy broni
-
4.6 Nagrody
-
4.7 Punkty kontrolne
5. Końcowe notatki
-
5.1 Ciekawostki
-
5.2 FAQ - Najczęściej zadawane pytania
-
5.3 Zakończenie
1.1 Wstęp (Dlaczego miałbym to robić?)Jest wiele przyczyn dla których miałbyś edytować pliki lokalizacji. Ale zanim do tego przejdę pozwol ze wyjaśnię najpierw czym te pliki są.
Gra została wydana na całym świecie. Jak EA radzi sobie z ludzmi którzy nie znają Angielskiego ? Stworzyli oni tak zwane 'localization files' czyli pliki zawierające wartości czyli innym słowami informacje w innych językach z których gra czerpie informacje.
Każdy plik odpowiada za inny język, więc gra musi tylko wczytać odpowiedni plik z odpowiednimi wartościami i uzyskasz grę w zupełnie innym języku. Dzięki temu możemy edytować te pliki i dać grze jakiekolwiek informacje jakie tylko chcemy zobaczyć.
Na przykład, możemy wyedytowac informacje znajdujące się w górnym lewym rogu podczas gry informujące nas np. o tym że ktoś kolegę z naszego zespołu, tak aby pokazywała ona także jaka broń została w tedy użyta. Już nie będziesz musiał zgadywać spadła na ciebie bomba, czy ktoś się po prostu troszkę na ciebie wkurzył i użył noża. Możesz też wyedytować nazwy broni jeśli chcesz, jeśli zawsze zapominasz co oznacza M203 teraz możesz zmienić nazwę broni na np. M203 - Granatnik USMC.
W tym przewodniku zobaczysz następujące kolory oznaczające:
Pomarańczowy oddziela poszczególne sekcje tego przewodnika.Niebieski będzie reprezentował wszystkie informacje które powinny zwrócić twoją uwagę.Zielony będzie oznaczał adres ścieżki lub nazwę pliku w twoim komputerze.
1.2 Potrzebne oprogramowaniePrzypuszczam że czytając ten przewodnik posiadasz już oryginalną grę Battlefield 2, z zainstalowanym patch'em 1.12. Upewnij się że spełniasz te wymagania zanim przejdziemy dalej.
Dodatkowo powinieneś mieć jakąś przeglądarkę plików (Windows Explorer) i edytor tekstu (Notatnik będzie wystarczający).
2.1 Wartości ZmienneZanim zaczniemy poznajmy czym są wartości zmienne, są one używane w wielu programach takich jak Battlefield 2.
Pomyśl o wartości która jest nieznana. Czymś co się cały czas zmienia, nigdy nie jesteś całkowicie pewny co to jest. Dla przykładu użyjmy wartości "
#USERNAME#" (Username = Użytkownik). Dla mnie ta wartość była by równa z Fox808, dla ciebie zamiast było by w tym miejscu twoje imię...
W pliku lokalizacjii spotkasz zmienne takie jak:
#PLAYERNAME1#,
#AWARD#, i
#TEAMNAME#.
To naprawdę nie jest takie trudne, możesz myśleć że w życiu nie pojmiesz tego ale zobaczysz jakie to jest proste jak zabierzemy się do edytowania.
2.2 Manipulowanie czcionkamiPewnie zauważyłeś że gra zmienia kolor czcionki w grze w paru przypadkach. Weźmy na przykład zdarzenie kiedy komendant daje ci rozkaz do wykonania, pojawia się wtedy pytanie czy akceptujesz ten rozkaz czy nie... zauważ ze napis 'Page up' i 'Page down' są pokolorowane inaczej.
Pora teraz oznajmić się dwoma różnymi kodami BF 2, każdy z nich rozpoczyna się na znak '§', który mówi nam gdzie ten ów kod się zaczyna. kod zawiera 4 znaki (z wyjątkiem jednego o którym będzie później).
Kod wymagany do zmiany koloru czcionki wygląda następująco
§Cxxxx, znaczenie tych
xxxx jest nie ważne ale użyjmy kodu jaki wykorzystuje gra czyli
§C1001. Czyli jeśli przykładowo weźmiemy zdanie "Witam, moja nazwa użytkownika to Fox808", i chcę aby Fox808 było w innym kolorze, zrobiłbym tak: "Witam, moja nazwa użytkownika to §C1001Fox808§1001". Lub jeśli wartość jest zmienna wyglądało by to tak: "Witam, moja nazwa użytkownika to §C1001#USERNAME#§1001". Upewnij się że rozumiesz o co tu chodzi zanim przejdziemy dalej.
Drugi kod wymagany do zmiany wielkości czcionki to
§Cxxxxx, i znowu znaczenie
xxxx jest nie ważne, oprócz pierwszego x. Pierwsze x odpowiada za wielkość czcionki, jeśli wstawimy zamiast x, 1 będzie to bardzo mały tekst a jeśli wpiszemy 6 (maksymalna wartość) tekst będzie wielki. Czyli jeśli chciałbym aby mój tekst był dużego rozmiaru wyglądało by to następująco: "Witam, moja nazwa użytkownika to §C30000Fox808§30000". Zmiana 3 na 0 zpowodowała by powrócenie tekstu do rozmiaru standardowego.
Pozostał jeszcze wyjątek o którym wspomniałem wcześniej, zgadnijcie co by się stało gdybym zrobił tak... "Witam, moja nazwa użytkownika to §C§30000Fox808§C§00000". Tak, zrobiło by to mojego nick'a dużego i kolorowego...
3.1 Lokalizacja i otwarcie plikuDobra, przyszła pora na rozpoczęcie pracy nad edytowaniem plików ! Ale najpierw trzeba je zlokalizować... Otwórz Windows Explorer (lub inny program którego używasz) i znajdź dysk na którym masz zainstalowanego Battlefielda 2 (standardowo
C:\).
* Znajdź folder Battlefield 2. (Standardowo:
Program Files\EA Games\Battlefield 2\)
* Znajdź folder z plikami lokalizacjii. (
Standardowo: \mods\bf2\Localization\)
* Znajdź folder z Polskimi językiem lokalizacjii. (Standardowo:
\Polish\)
* Naciśnij dwa razy na Polish.utxt i otwórz program edytorem tekstu (np. Notatnik).
Standardowo cała ścieżka dostępu powinna wyglądać tak:
C:\Program Files\EA Games\Battlefield 2\mods\bf2\Localization\Polish\Polish.utxt
4.1 WstępPrzy pracy z plikami bardzo przyda się umiejętność 'szukania', w notatniku standardowo CTRL+F. Poniżej daje parę przykładów co można zmienić. Radze przeczytać cały tekst nawet jeśli nie będziesz korzystał z niektórych przykładów.
Skład każdej z linijek jest bardzo prosty. Pierwsza jest nazwa wartośći której gra używa i która
NIE POWINNA BYĆ ZMIENIANA. Później są dwa małe kwadraciki, następnie wartość i znowu dwa małe kwadraty. W przykładach nie będę ich zamieszczał, ale upewnijcie się że Twój plik też zawiera te kwadraty.
4.2TKZnajdź w pliku
HUD_HUD_KILLEDBY_TEAMKILLS. Ta wartość znajduje się w lewym górnym rogu ekranu gdy ktoś z drużyny zabija kolegę. Standardowo kolor jest niebieski dla twojego kumpla z teamu, czerwony dla przeciwnika lub złoty dla komendanta.
Zapamiętaj że możesz tu umieścić cokolwiek co zechcesz. Możesz wpisać np.
"Niezwyciężony
#PLAYERNAME1# postanowił zabić kolegę
#PLAYERNAME2# za pomocą
#WEAPON#!"
Ja osobiście zrobiłem tak:
Kod:
§0#PLAYERNAME1# [§1TK - #WEAPON#§0] #PLAYERNAME2#
Co daje nam to że kiedy ktoś popełni TK nie tylko będzie widać TK ale także jakiej broni użył.
To nie było takie trudne prawda ? Próbuj dalej i testuj to w grze z botami. Pamiętaj aby najpierw zapisać plik przed wejściem do gry!
Dodatkowe informacje:HUD_HUD_KILLEDBY_KILLSto podstawowa wartość pojawiająca się zawsze kiedy ktoś kogoś zabije. Możesz ja wyedytować jak tylko chcesz.
4.3 Ujemne punktyZnajdź
HUD_HUD_TEAM_DAMAGE_PLAYER i
HUD_HUD_TEAM_DAMAGE_VEHICLE. Te informacje są trochę nudne, upiększmy je troszkę. Znowu możesz wpisać tutaj co tylko chcesz, oto na co ja je zmieniłem:
Dla HUD_HUD_TEAM_DAMAGE_PLAYER:
Kod:
Zraniono członków zespołu! (§C1001-2§C1001 punkty)
Dla HUD_HUD_TEAM_DAMAGE_VEHICLE:
Kod:
Uszkodzenie pojazdu zespołu ! (§C1001-1§C1001 punkt)
Dodatkowe informacje: Zauważ jak użyłem koloru w tej informacjii aby się ona wyróżniała od reszty.
4.4 BonusyZnajdź
HUD_HUD_REPLENISH_GOT_HEALING_POINT, teraz zrobimy coś bardzo podobnego do przykładu wyżej:
Kod:
Otrzymujesz punkt za leczenie ! (§C1001+1§C1001 bonus)
Dodatkowe informacje: Powyższe wiadomości dają znać graczowi ile punktów dostaje za rożne akcje, możesz wyedytować pozostałe akcje w ten sposób, pamiętaj że czasami dostajemy 2 a czasami 1 punkt, aby ułatwić ci zadanie zamieszczam listę:
Akcja - Punkty
Zabicie - 2 Punkty
Przejęcie flagi - 2 Punkty
Neutralizacja flagi - 2 Punkty
Asysta przy przejęciu flagi - 1 Punkt
Asysta przy zneutralizowaniu flagi - 1 Punkt
Asysta przy zabiciu - 1 Punkt
Punkt za pomoc kierowcy - 1 Punkt
Leczenie - 1 Punkt
Reanimacja - 2 Punkty
Naprawa - 1 Punkt
Uzupełnienie amunicjii - 1 Punkt
Uszkodzenie pojazdu zespołu - -1 Punkt
Ranienie kolegi - -2 Punkty
Zabicie kolegi - -4 Punkty (-6 jeśli z punishem)
Samobójstwo - -2 Punkty
4.5 Nazwy broniJak powiedziałem już we wstępie, może istnieć jakąś być broń którą ci ciężko zapamiętać lub po prostu chcesz zamienić jej nazwę. Pamiętaj że nazwa broni zastępuje wartość
#WEAPON# .
Znajdź
KILLMESSAGE_WEAPON_m16a2. Standardowo powinna znajdować się tam wartość "
M16A2", możesz zmienić ją w cokolwiek chcesz, ja nie zmieniałem tych wartości ponieważ już się do nich przyzwyczaiłem ale tobie pozostawiam wolną rękę. Myślę że jesteś już sam w stanie popróbować i zmienić to co sam chcesz więc nie będę dawał tutaj żadnego przykładu.
Dodatkowe informacje: M16A2 to tylko pierwsza broń, przewiń w dół a zobaczysz wszystkie bronie jakie są w grze. Jeśli posiadasz dodatek Special Forces (Jednostki Specjalne) i chcesz wyedytować dostępne w dodatku bronie znajdziesz je w \mods\xpack\Localization\
4.6 NagrodyAby podkolorować trochę wiadomości informujące nas o zdobyciu jakiegoś medalu tak aby nazwa danej nagrody była w kolorze odszukaj
HUD_HUD_AWARDED, tutaj daję przykład zmodyfikowanej widomości o przyznaniu odznaki jednostek pancernych.
Zmodyfikowałem
HUD_HUD_MEDALS_BADGE_ARMOR następująco:
Kod:
Otrzymujesz odznakę jednostek pancernych §C1001#MEDAL#§C1001.
4.7 Punkty kontrolnePodobnie jak w poprzednich przykładach tutaj podkoloruję trochę wiadomość informującą gracza o przejęciu flagi. Osobiście zmodifikowałem
AUTO_RULES_welostacp, AUTO_RULES_welostacp_alt, AUTO_RULES_wecapturedacp, i AUTO_RULES_wecapturedacp_alt. Tutaj daję jeden przykład modyfikacjii
AUTO_RULES_wecaputredacp:
Kod:
§0§C1001#PLAYERNAME#§1§C1001 przejął punkt kontrolny: §C1001#CPNAME#§C1001
5.1 CiekawostkiJeśli przeszukamy pliki lokalizacjii dokładnie zauważymy że można znaleść tu żeczy które się nie znalazły w grze, dla przykładu daje parę takich ciekawostek:
WEAPON_NAME_laserpainter ??Znacznik laserowy??
HUD_HUD_ASSIST_KILL_TARGETING ??Otrzymujesz punkt za asystę w czasie celowania!
HUD_HELP_SQUAD_callForTarget ??Otrzymałeś prośbę o wskazanie celu??
HUD_HELP_SQUAD_recievedTarget ??Użyj przycisku strzału, aby strzelić w cel oznaczony laserowo??
HUD_SQUAD_requesttojoin ??Czy mogę dołączyć do waszej drużyny???
HUD_SQUAD_squadsneeded ??Potrzebne są drużyny!??
HUD_SQUAD_formsquads ??Proszę, stwórzcie drużyny!??
PLAYER_TACTICS_SL_retreat ??Wycofać się!??
PLAYER_TACTICS_SL_retreat_alt ??Do tyłu! Wycofać się.??
PLAYER_TACTICS_TM_retreat ??Rozwalają nas! Odwrót!??
PLAYER_TACTICS_TM_retreat_alt ??Wykończą nas! Do tyłu!??
AUTO_RULES_losingcontrol ??Nasze stanowiska są atakowane!??
AUTO_RULES_losingcontrol_alt ??Przeciwnik naciera??
PLAYER_SPOTTED_C_enemywbspotted??Zauważono taczkę wroga!??
PLAYER_REPORTIN_SL_engineer ??Mechanik prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTIN_SL_medic ??Sanitariusz prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTIN_SL_specops ??Komandos prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTIN_SL_assault ??Szturmowiec prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTIN_SL_sniper ??Snajper prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTIN_SL_antitank ??Grenadier prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTIN_SL_support ??Ciężkie wsparcie prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_SL_tank??Jestem w czołgu, proszę o rozkazy!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_SL_fighter??Pilot myśliwca prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_SL_bomber??Pilot bombowca prosi o wskazanie celu!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_SL_attackheli??Śmigłowiec bojowy prosi o wskazanie celu!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_SL_transportheli??Śmigłowiec transportowy prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_SL_apc ??Transporter prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_SL_jeep??Jestem w jeepie, proszę o rozkazy!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_SL_antiair??Tu pojazd p-lot, proszę o rozkazy!??
PLAYER_REPORTIN_TM_engineer ??Tu mechanik, co trzeba naprawić???
PLAYER_REPORTIN_TM_medic ??Tu sanitariusz, gdzie jestem potrzebny???
PLAYER_REPORTIN_TM_specops ??Komandos prosi o wskazanie celu!??
PLAYER_REPORTIN_TM_assault ??Szturmowiec prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTIN_TM_sniper ??Snajper prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTIN_TM_antitank ??Grenadier prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTIN_TM_support ??Strzelec przy karabinie maszynowym prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_TM_tank??Jestem w czołgu, proszę o rozkazy!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_TM_fighter??Tu myśliwiec, wskażcie cel!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_TM_bomber??Bombowiec prosi o wskazanie celu!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_TM_attackheli??Śmigłowiec bojowy prosi o wskazanie celu!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_TM_transportheli??Śmigłowiec transportowy prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_TM_apc ??Transporter prosi o rozkazy!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_TM_jeep??Jestem w jeepie, proszę o rozkazy!??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_TM_antiair??Tu pojazd p-lot, proszę o rozkazy!??
PLAYER_REPORTIN_C_engineer ??Jestem mechanikiem??
PLAYER_REPORTIN_C_medic ??Jestem sanitariuszem??
PLAYER_REPORTIN_C_specops ??Jestem komandosem??
PLAYER_REPORTIN_C_assault ??Jestem szturmowcem??
PLAYER_REPORTIN_C_sniper ??Jestem snajperem??
PLAYER_REPORTIN_C_antitank ??Jestem grenadierem??
PLAYER_REPORTIN_C_support ??Obsługuję karabin maszynowy??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_C_tank ??Jestem w czołgu??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_C_fighter??Jestem pilotem myśliwca??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_C_bomber??Jestem pilotem bombowca??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_C_attackheli??Jestem w śmigłowcu bojowym??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_C_transportheli??Jestem w śmigłowcu transportowym??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_C_apc ??Jestem w transportowcu??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_C_jeep ??Jestem w jeepie??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_C_antiair??Jestem w pojeździe p-lot.??
PLAYER_REPORTINVEHICLE_C_bombshelter??Jestem w schronie??
5.2 FAQ - Najczęściej zadawane pytaniaCzy jeśli będę edytował pliki lokalizacyjne będę mógł grać na rankingowych serwerach z PunkBuster'em ?To jest najczęściej zadawane pytanie, ale zapewniam że nie ma się o co martwić. PunkBuster ignoruje pliki .utxt z folderu localization. Jeśli by miał je skanować musiał by to zrobić dla każdego z języków z osobna. Nie sądzę żeby to się zmieniło razem z jakimś patch'em. Odpowiedź jest jedna, nie, nie będziesz wyrzucony przez PunkBustera ani nic z tych żeczy. Wszystkie zrzuty ekranu w tym poradniku są zrobione na serwerach rankingowych.
Czy inni zobaczą moje zmodyfikowane wiadomości?Nie, to działa tylko od strony klienta, wszyscy inni będą widzieć swoje standardowe wiadomości.
Skopiowałem te przykłady powyżej ale niedziałają, pomocy !Upewnij się że przeczytaleś poradnik od początku do końca, jak powiedzałem na początku, pamiętaj o tych kwadracikach na początku i na końcu wiadomości, również należy wiedzieć że nie wolno edytować pierwszej wartości której gra używa, edytujcie tylko to co się znajuje pomiędzy dwoma kwadratami na początku i na końcu.
Niestety nie moglem umiescic w tekscie obrazkow wiec bedziecie musieli sami sie przkonac o efekcie tych zmian Autor wersji Angielskiej: Elad ("SaladFork") Shahar
Autor wersji Polskiej: Jakub ("Foxx") Markiewicz
Tekst napisany na podstawie poradnika:
http://www.totalbf2.com/forums/showthread.php?t=43939,
Nieponoszę odpowiedzalnośći zą jakiekolwiek szkody poniesione za sprawą tego tekstu.
Jeśli znajdują się tutaj jakieś błędy byłbym wdzięczny o poinformowanie mnie o tym.
Zabrania się kopiowania części lub całego tekstu bez zgody autora.
Miejsce na uwagi/komentarze