Witam. Chciałbym poruszyć temat jednego z najgorszych problemów Battlefielda 3, a mianowicie przyciny, ściny, lagi czy jak my to nazywamy. Jest to główną bolączką, która nie umożliwia nam dawania komfortu z płynącej gry. Chciałbym się dowiedzieć czy jest możliwość naprawy tego problemu lub przynajmniej w jakimś stopniu go złagodzić. Próbowałem dużo opcji, a nawet bardzo dużo, mimo to w żaden sposób nie wiem jak go naprawić. Codziennie przeglądam po kilka razy forum battlelogu i nie mogłem znaleźć opcji, która niweluje problem w 100%. Chciałbym aby ten temat był zbiorowiskiem sposobów naprawy denerwujących przez wszystkich ścin, które biorą się przez źle zooptymalizowany silnik graficzny. Na początku opiszę może mój sprzęt chociaż nie on jest głównym motywem przez co owy problem występuje. Bardzo dużo czytałem o tym problemie na różnych forach i dowiedziałem się, że faktycznie to nie wina sprzętu. Ludzie nawet na "high-endowych" sprzętach mają ten problem nawet na takich jak z Core i5, 4GB RAM i GTX 550TI. Mój sprzęt prezentuje się następująco: Core 2 duo E4300 ze standardowym taktowanie 1.8GHZ(1800mhz) kręcony na 2.7GHZ(2996MHZ) przy stabilnym napięciu i 60-68C po 15 minutach gry Karta graficzna to Gainward GTS 450MB GDDR5 z core clock ustawionym na 795MHZ, shader memory na 1590 i Memory clock ustawionym na 1815mhz. Zmniejszanie taktowania o 10, 15mhz nie daje żadnych zmian, przynajmniej dla mnie, ale warto spróbować. Temperatura po 15 minutach waha się między 70-85C czyli standardowo, RAM mam 3GB pracującym z taktowaniem 800MHZ. 3 kości po 1GB z timingami 5-5-5-15-21 z DRAM na 4:5. Zasilacz to markowy Fortron 500W z certyfikatem sprawności 80+
Wiem, że mój sprzęt nie jest najmocniejszy jak na to grę, ale jak pisałem na górze nie ma żadnego znaczenia i proszę nie piszcie mi żebym ulepszył kompa bo nawet na low nie pociągnie. Sęk w tym, że w Kampanii gram na ustawieniach ULTRA bez MSAA przy średnio 40FPSACH. Niestety po kilkunastu minutach nawet na singlu zaczyna przycinać. W multiplayer zmienianie ustawień graficznych nie grało roli, ustawienia niskie - ścina, średnie - ścina wysokie - ścina, ultra - ścina. Metody jakie próbowałem stosować w pierwszej kolejności to zmiana sterowników graficznych. Próbowałem dużo wariantów zaczynając od tych z certyfikatem WHQL aż do sterowników BETA. Nie powiem, najlepiej mi się grało na dedykowanym dla tej gry sterowniku z wersją bodajże oznaczoną numerkiem 285.79. Niestety jak twórcy pisali powinno to rozwiązać problem ścin niestety tak nie jest. Drugą opcją było kombinowanie w panelu sterowania nvidii w ustawieniach 3d. Wyczytałem, że najlepiej wyłączyć potrójne buforowanie, synchronizację pionową, włączyć optymalizację wątkową i ustawić liczbę wstępnie renderowanych klatek bodajże od 3 do 8. Dla gorszych kart chyba większa opcja powinna dać lepsze wyniki. Jeżeli komuś nie przeszkadza "ząbkowanie" lub jak kto woli Antyaliasing niech ustawi opcję także znajdującą się w ustawieniach 3d na wydajność. Trzecia opcja, chyba najbardziej dająca rezultaty dla innych(nie dla mnie) są komendy. Poszperałem trochę w internecie i znalazłem takie: WorldRender.SpotLightShadowmapResolution 256 RenderDevice.TripleBufferingEnable 0 RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 1 Render.DrawFps 0 WorldRender.FxaaEnable 0 WorldRender.DxDeferredCsPathEnable 0 RenderDevice.Dx11Enable 0 Render.PerfOverlayEnable 0 PostProcess.DynamicAOEnable 0 Render.PerfOverlayEnable 1 Render.PerfVisibleEnable 1 Te dwie ostatnie znalazłem dzisiaj na forum Battlelogu. Ważne komendy dla posiadaczy dodatku Back to Karkand. Bardzo brakuje mi opcji zmiany DirectXa na 10 dla kart, które mają ustawione na 11, ponieważ dałoby to KOLOSALNY wzrost klatek i może naprawiłoby problem. Znalazłem też kilka mniej istotnych "tweaków". Niektórym wysoki skok w wydajności daje ustawienie zgodności gry na Viste z dodatkiem service pack 2 - ponownie u mnie nie widzę zmian. Kolejna ustawienie to wyłączenie jednego procesora w grze. Jeżeli mamy procesor dwu rdzeniowy, dla cztero rdzeniowców wyłączamy 2 lub 3. U siebie zaobserwowałem wysoki spadek wydajności(do 20fpsów), ale jako tako ścin za bardzo nie miałem. Kolejnym sposobem jest ALT+TAB podczas gry podobno niweluje w jakimś stopniu przycinki, u mnie było gorzej. Prawdopodobnie to wszystko co wiem na temat tego problemu, jeżeli sobie coś przypomnę to dopiszę w formie EDITU. Jeżeli wiecie w jaki sposób można naprawić lub zminimalizować ten problem proszę o podzielenie się z innymi w tym temacie. Codziennie będę przeglądał i szukał w otchłani internetu metody, a następnie się będę z wami dzielił, nawet wtedy kiedy u mnie nie będą działały. Przepraszam od razu użytkowników kart RADEON, ale nie posiadam owej karty i nie mogę wam pomóc. Do moderatorów - Proszę nie wyrzucać do kosza tego tematu. Pozdrawiam mrc120.
|